HBO

Na acht jaar basisschool, vier jaar middelbare school & drie jaar MBO was het tijd voor de vierde school in mijn leven: NHL-Stenden Hogeschool in Leeuwarden. In september 2018 begon de opleiding Commerciële Economie. Het eerste jaar verliep vlot, na 1 jaar behaalde ik mijn propedeuse die ik in oktober van het jaar 2019 op mocht halen.

Ook jaar 2 ben ik vrij probleemloos doorlopen en opnieuw stonden er aan het einde van het jaar 60 studiepunten bijgeschreven.

Na 2 algemene studiejaren was het tijd om een eigen route te gaan kiezen. Ik ben de minor Marketingcommunicatie & Contentmanagement gaan volgen en heb een half jaar stage gelopen bij SWSH Beheer B.V. in Heerenveen. Deze beide onderdelen heb ik behaald en dus sta ik na 3 studiejaren op 180 behaalde studiepunten. 

Door de jaren heen

Start op het HBO
In september 2018 ben ik gestart op de NHL-Stenden Hogeschool in Leeuwarden aan de opleiding Commerciële Economie. Het is een 4-jarige economische opleiding waar opdrachten uit de praktijk hoog in het vaandel staan. In het begin was ik erg benieuwd hoe de overstap van het MBO naar het HBO zou zijn. Verhalen deden de rondte dat het een grote overstap zou zijn, maar ik vond hem persoonlijk eigenlijk best wel meevallen.

Opbouw van de opleiding
Het eerste jaar van deze opleiding is opgedeeld in 4 periodes met elk hun eigen opdracht. Jaar 2 is verdeeld in 2 semesters met beide een grote opdracht van een half jaar. Jaar 3 is ook verdeeld in 2 semesters. In het eerste semester heb ik de minor marketingcommunicatie & content management gevolgd. Het tweede semester van jaar 3 heb ik stage gelopen bij SWSH Beheer B.V. in Heerenveen. Het vierde en tevens laatste studiejaar ga ik eerst de minor Growth Hacking volgen en vervolgens zal ik gaan beginnen met mijn afstudeerdopdracht.

Leerjaar 1:
Periode 1
In de eerste periode van mijn eerste jaar ben ik, samen met een groep van 6 andere studenten, aan de slag gegaan met een kennismaking met het beroep van een commercieel econoom. Er zijn interviews gehouden met mensen uit het beroepenveld en er is een plan opgesteld om een promotievideo te maken voor de opleiding. Deze video is later in deze periode ook daadwerkelijk gemaakt. In deze periode ben ik ook gevraagd zitting te nemen in de opleidingscommissie van commerciële economie.
Opgeleverde producten:
– Plan van aanpak
– Promotiefilm van de opleiding

Periode 2
In de tweede periode zijn er nieuwe groepen gemaakt en zijn we begonnen met de opstart van een nieuw bedrijf, wat in totaal de rest van het jaar duurt. In deze periode hebben we vooral onderzoek gedaan naar welk product we op de markt gaan brengen. Wij zijn, door middel van veel onderzoek, gekomen tot een gordeldier voor om de riem zodat kinderen geen last van de nek meer krijgen.
Opgeleverde producten:
– Productplan
– Businessmodel canvas

Periode 3
In periode 3 zijn we aan de slag gegaan met het online inrichten van ons bedrijf. Dit houdt in het maken van een website en het inrichten van de onlinekanalen als Facebook en Instagram. Er zijn inkopen gedaan voor de komende periode.
Opgeleverde producten:
– Website
– Online plan
– Contentkalender

Periode 4
Periode 4 stond in het teken van het verkopen van de ingekochte producten op beurzen door het hele land. De verkopen vielen in het begin wat tegen, maar na goed evalueren hebben we enkele aanpassingen gedaan en ging het een stuk beter. Dit was vooral een leerzame periode. Aan het einde van deze periode had ik alle 60 studiepunten van dit jaar behaald en was de propedeuse binnen.
Opgeleverde producten:
– Salesportfolio
– Uitgeschreven salesprocessen

Leerjaar 2:
Semester 1
In het eerste semester van jaar 2 zijn we aan de slag gegaan met strategische marketing. Voor deze opdracht hebben we een opdrachtgever gezocht en gevonden. Voor deze periode keerde ik tijdelijk terug bij De Friesland. Hier hebben we in de eerste periode onderzoek gedaan naar een dienst, waar we vervolgens in de tweede periode een strategisch marketingplan voor geschreven hebben.
Opgeleverde producten:
– Onderzoeksrapport
– Strategisch marketingplan

Semester 2
In het tweede semester van jaar twee zijn we aan de slag gegaan met het salesproces binnen een bedrijf. Dit project hebben we voor Henri Willig (kaasfabriek) uit Heerenveen gedaan. Hiervoor hebben we een 5-tal producten opgeleverd. Er is gekeken naar de volgende onderdelen: klantportfolio, key-accountplan, offerte, communicatieplan & internationaal marketingplan. Voor al deze onderdelen hebben wij aanbevelingen en adviezen gegeven.
Opgeleverde producten:
– Klantportfolioanalyse
– Key-accountplan
– Offerte
– Communicatieplan
– Internationaal marketingplan

Leerjaar 3
Semester 1
In het eerste semester van leerjaar 3 heb ik de opleidingsminor Marketingcommunicatie en Contentmanagement gevolgd. In deze minor ben ik aan de slag gegaan met het uitvoeren van een imago- en identiteitsonderzoek, het toepassen van storytelling bij een bestaande organisatie en het maken van een contentplan. Deze minor heb ik met succes afgerond en de bijbehorende 30 studiepunten zijn allen binnen.

Semester 2

In het tweede semester van leerjaar 3 heb ik stage gelopen bij SWSH Beheer B.V. in Heerenveen. Hier heb ik voornamelijk opdrachten uitgevoerd voor TopoCloud, maar ben ik ook aan de slag gegaan voor Volgjewoning en Pro-Vital. Bijbehorend onderzoek heb ik uitgevoerd in de horecabranche en op basis van dit onderzoek heb ik ook een advies uitgebracht over de marketingactiviteiten van TopoCloud. Deze stage is met succes afgerond en ook hier heb ik 30 studiepunten voor ontvangen.